نحوه تحلیل رفتار رقبا در بازارهای هدف صادراتی

در حال حاضر بازار رقابتی در بخش تجارت بین الملل به قدری زیاد است که با اندکی غفلت و ارزیابی نادرست ممکن است نتوانید صادرات داشته باشید و یا به سرعت، جای خود را به رقبا بدهید. از این رو باید رقبا را در بازار صادراتی به درستی مورد تحلیل قرار دهید.

 

تحلیل بازار چیست؟

قبل از اینکه قصد انجام هرگونه صادرات کالا، محصول و یا خدمات را داشته باشید باید تحقیقات جامعی در رابطه با بازار صادراتی هدف انجام دهید. تعیین اندازه بازار صادراتی به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم بگیرید که آیا بازار مورد نظر ارزش سرمایه‌گذاری برای صادرات دارد و یا چندان برای شما سودآور نخواهد بود. بعد از آن باید کانال‌های توزیع را مورد بررسی قرار دهید.

 

تهیه گزارشِ کار تحقیقاتی

گردآوری و تهیه گزارش کار تحقیقاتی به عنوان یک نقطه عطف برای صادرات به شمار می‌رود. سعی کنید از طریق مطالعه، پرس و جو از تجار با سابقه و حضور فعال در نمایشگاه های صادراتی چشم‌اندازی منطقی از بازار هدف به دست آورید. با این حال اگر قصد صادرات کالاهای صنعتی را دارید باید دقت بیشتری را در تهیه گزارش به خرج دهید.

تهیه گزارش از طریق وب سایت Kompass نیز می‌تواند یک گزینه ایده‌ال و در عین حال مقرون به صرفه برای پیدا کردن بازار صادراتی باشد که می‌توانید ریسک را از طریق آن به حداقل ممکن برسانید. این وب سایت به شما کمک می‌کند تا ریسک صادراتی را کاهش داده و این اطمینان را به دست آورید که بازار مورد نظر برای صادرات کالا یا خدمات شما مناسب است یا خیر، همچنان در آن ریسک‌های پیش بینی نشده‌ای وجود دارد.

تحقیق درباره مشتری

زمانی که داده‌های مورد نیاز چه از نظر حجم و یا مکان بازار را جمع‌آوری کردید، به شما کمک می‌کند تا ارزیابی دقیقی از بازار هدف بدست آورید. همچنین این اطلاعات برای یافتن شرکت‌ها یا بازارهای مشابه در سایر بازارهای صادراتی بسیار سودمند خواهد بود.

 

یافتن بازارهای صادراتی بالقوه

حال وقت آن رسیده است این سوال را از خود بپرسید که کدام یک از بازارهای خارج از کشور بیشترین شانس موفقیت در صادرات را برای شما به همراه دارد. پس به عنوان اولین تجریه صادراتی منطقی به نظر می‌رسد که بر روی کشور یا کشورهای کلیدی که بیشترین نیاز را برای کالای صادراتی ما دارند تمرکز کنیم. در بازارهای بزرگی همانند چین یا ایالات متحده آمریکا، بهتر است بر روی یک منطقه خاص تمرکز کنید. برای تجزیه و تحلیل و اولویت‌ بندی بازار صادراتی بالقوه باید عوامل زیر را در نظر داشته باشید:

ویژگی‌های بازار: اندازه بازار، قابلیت رشد بازار، آیا بازار فصلی است یا دائمی

 

محیط رقابتی: رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟ محلی هستند یا در خارج از کشور مورد نظر قرار دارند، توزیع محصول مورد نظر شما چه چالش‌هایی به همراه دارد؟ آیا موانعی برای آن دسته از افرادی که به تازگی وارد چنین بازاری شده‌اند وجود دارد یا نه؟

 

شرایط مالی و اقتصادی: شیوه قیمت گذاری، شرایط پرداخت، تعرفه‌ها و سایر موانع تجارت، هزینه و مستندات مورد نیاز برای تجارت فرامرزی، ثبات ارز و غیره از جمله این عوامل هستند.

عواملی سیاسی، فرهنگی و حقوقی: دانستن زبان کشور مورد نظر یکی از مهم‌ترین ملاحظات فرهنگی است. ثبات سیاسی و سیستم حقوقی کشور مورد نظر نیز باید در نظر گرفته شود. همچنین شرایط و قوانین سرمایه‌گذاری خارجی، قوانین مربوط به مصرف کننده، مسائل زیست محیطی، مراحل ثبت و صدور مجوز، قوانین محلی نیز از جمله این موارد هستند.

 

انجام تحقیقات در بازار: این نوع تحقیقات شامل دو بخش تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه است.

تحقیقات بازار اولیه: این نوع تحقیقات به طور مستقیم از طریق مصاحبه و تماس مستقیم با مشتریان صورت می‌گیرد و از این طریق مشتری اولیه را پیدا می‌کنید. این نوع تحقیقات، زمان بر و بسیار پر هزینه است.

تحقیقات بازار ثانویه: بسیاری از کسب وکارهایی که در زمینه صادرات فعالیت دارند بیشتر به این روش متکی هستند. در این روش ابزارهایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. مانند:

  • استفاده از یک پایگاه اطلاع رسانی آنلاین
  • گزارش‌های خبری بین‌المللی
  • آژانس‌های تجاری
  • برخی تقاضاهایی که به صورت چاپی و آنلاین هستند.

 

اطلاعات را طبقه‌بندی کنید

به عبارت ساده‌تر اطلاعات مربوط به هر مشتری که در بازار صادراتی به دست آوردید را طبقه‌بندی کنید. در گام بعدی ارزیابی دقیقی نسبت به مشتریان جدید خود داشته باشید. در نهایت به یک جمع‌بندی برسید که کدام مشتری سودآوری بیشتری دارد و الویت بندی کنید!

 

به طور مرتب از بازار صادراتی خود بازدید کنید

در ایده‎‌آل‌ترین حالت، بازدید از بازار باید با ارتباط با مشتری همراه باشد. سعی کنید علاوه بر مشتریان، با توزیع‌کنندگان و مقامات محلی منطقه نیز در ارتباط باشید، تا بتوانید تصویر واضحی از شرایط تجاری در اختیار داشته باشید، این یک عامل مهم و تاثیر گذار در استراتژی تجاری است. البته استفاده از مشاوران تجاری بین‌ المللی نیز در روند کاری شما اثر گذار خواهد بود.

 

استفاده از نمایشگاه‌های بین‌المللی

اگر قصد دارید تحلیل‌های شما در بازار صادراتی موفقیت دو چندانی داشته باشد باید به طور مرتب از نمایشگاه های بین‌المللی بازدید کنید. چنین رویکردی باعث صرفه جویی در هزینه و مدیریت زمان می‌شود.

در حالت کلی اگر قصد موفقیت در صادرات را دارید باید تحلیل شما از محیط صادراتی هوشمندانه باشد و در عین حال از ایده‌های نوین صادراتی بهره ببرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *