مراحل واردات کالا بعد از دریافت کارت بازرگانی

1- انتخاب و بررسی کالای وارداتی و فروشندگان آن

هنگام واردات کالا باید به نکات مهمی از قبیل نوع کالای وارداتی، فروشندگان آن، صرفه ی اقتصادی آن و هزینه های واردات کالا توجه کنیم. در این مرحله باید ببینیم چه مجوز هایی برای واردات آن کالای خاص مورد نیازاست و یا واردات آن کالا مجاز است یا نه و همچنین بررسی این نکته که کالای وارد شده دارای استاندارهای اجباری است نیز جزء مواردی است که حتما باید در مرحله ی اول واردات کالا به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

برای شناخت فروشندگان می توان به نمایشگاه های حضوری که توسط تولید کنندگان در سطح بین المللی برگزار می شود مراجعه کرد. همچنین می توان به سایت های بین المللی نظیر آمازون نیز مراجعه کرد. سفر به کشور های تولید کننده و شرکت در اتاق های بازرگانی آن ها نیز می تواند گام بزرگی در جهت واردات کالای مورد نظر باشد.

2- درخواست پیش فاکتور از فروشنده

در این گام باید مسائل مختلفی از قبیل قیمت تمام شده، روش های حمل و نقل، بیمه ی اقلام و زمان ارسال کالا را به دقت بررسی کرد. بعد از توافق کردن در مورد تمامی این موضوعات پیش فاکتور صادر می شود.

3- هزینه های حمل و نقل واردات کالا

برای واردات کالا باید هزینه های حمل و نقل به درستی و با دقت محاسبه شود.  هزینه ی واردات کالا با ارز قابل پرداخت است. در این جا به بررسی انواع ارز موجود در ایران توضیحاتی خواهیم داد.

ارز آزاد: ارز آزاد در صرافی ها توزیع می شود و قیمت آن با توجه به عرضه و تقاضا نوسان می کند.

ارز مبادلاتی: این نوع ارز توسط دولت و با قیمت پایین تری از بازار آزاد عرضه می شود. نکته ی مهم دیگری که در این نوع ارز ها وجود دارد این است که این نوع ارز ها صرفا برای تامین کالا های اساسی تخصیص داده می شود.

ارز های حاصل از صادرات: این نوع ارز برای آن دسته از افرادی است که ارز حاصل از صادرات را در راه واردات هزینه می کنند.

 

4- ثبت سفارش در وزارت بازرگانی و اخذ مجوز های لازم

واردات هر گونه کالا مستلزم ثبت شدن در سامانه ی جامع تجارت است. برای ثبت نام در این سامانه که به صورت اینترنتی انجام می شود واردکنندگان باید اطلاعات مربوط به پیش فاکتور را ثبت کنند.

5- عقد قرارداد با شرکت های فهال در زمینه حمل و نقل، بیمه و باربری

اگر انجام امور مربوط به حمل و نقل طبق قرارداد با شما باشد باید بر حسب مقدار ارزش دلاری کالای مورد نظر اقداماتی را انجام داد. اگر ارزش کالای وارداتی زیر 100 دلار باشد نیازی به مراجعه به گمرک پست نخواهد بود و کالا به آدرس شما ارسال خواهد شد. اما اگر ارزش کالاها بالاتر از 100 دلار باشد باید به گمرک اداره ی پست مراجعه کرده و عوارض مربوط به واردات را پرداخت کرد.

برای وارادات کالا پوشش بیمه ای ضروری و اجباری است. همچنین در مورد کالاهایی که نیاز به رعایت استاندارد های اجباری وجود دارد فرآیند های بازرسی  کاملا ضروری است.

6- دریافت و بررسی اسناد حمل و نقل

اسناد حمل و نقل از مدارک بسیار ضروری در فرآیند حمل و نقل کالاهای وارداتی هستند. قبل از بارگیری محصولات اطلاعات مربوط به اجناس برای خریدار توسط فکس یا ایمیل ارسال می شود تا مغایرت های احتمالی برطرف شود و در صورت تطابق کامل اطلاعات با سفارشات واردکننده اقدام به بارگیری کالای مورد نظر میکنند.

7-ورود کالا به گمرک و پر کردن اظهارنامه واردات

به محض ورود کالای مورد نظر به گمرک وارد کننده باید اظهار نامه ی واردات را تکمیل کرده و مشخصات دقیق کالای وارداتی مورد نظر از جمله، نوع کالا و قیمت آن و اطلاعات مربوط به شخص وارد کننده را به طور کامل تکمیل کند.

8-دریافت برگه سبز از گمرک

در این مرحله به دلیل ازدحام و زیاد بودن کالاهای وارداتی سه مسیر برای ترخیص کالا طراحی شده است که به رنگ های زرد، سبز و قرمز وجود دارد.

در مسیر سبز مجوز های لازم بررسی می شود و اظهار نامه وارداتی دریافت می شود.

در مسیر زرد رنگ اسناد حمل و نقل و هماهنگی میان آن ها بازرسی می شود.

در مسیر قرمز که از مهم ترین مراحل نیز هست، ماهیت کالاها به صورت فیزیکی بررسی می شود.

9-ترخیص کالا و اتمام مراحل واردات

در این مرحله واردات به پایان میرسد و با گرفتن برگه سبز عملا به شما این مجوز داده می شود که کالاهای خود را بارگیری کنید و به مکان مورد نظر حمل کنید.

در این مقاله سعی کردیم مراحل واردات کالا ها را بررسی کنیم به ویژگی های هر کدام را بیان کنیم. امیدواریم با دانستن این مطالب بتوانید از پیچیدگی های این فرآیند به درستی آگاهی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *