قوانین و مفاهیم پایه ی صادرات کالا در ایران 

با دانستن قوانین صادرات می توانیم با دانش و آگاهی بیشتری وارد این حوزه شویم و علاوه برکسب سود شخصی باعث ارزآوری به کشور و شاهد رونق اقتصادی در کشور شویم.

 

تعریف صادرات:

هرگونه ارتباط فرامرزی به منظور تبادل کالا با دیگر کشورها زیر مجموعه ی امور صادراتی قرار می گیرد. صادرات نقطه ی شروع تمامی فعالیت های برون مرزی است و یکی از عوامل توسعه و رونق کشور به خصوص از منظر اقتصادی است. داشتن کانال صادراتی قوی در یک کشور باعث ایجاد موازنه ی ارزی در کشور و به همین دلیل از بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی جلوگیری می شود.

 

یکی از عوامل موفقت در امر صادرات دانستن قوانین و ضوابط بین المللی است.

 

بازار دارای سه قانون کلی است:

هیچ چیز ثابت نیست

هیچ کس کامل نیست

هیچ چیز مطلق نیست

برای این که بتوانیم در بازار های بین المللی موفق باشیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم لازم است در وهله ی اول یک سری از اصول اخلاقی را رعایت کنیم و به آن ها پایبند باشیم. تخصص داشتن در زمینه ی علمی، اخلاقی، رفتاری و تعهد کاری در صادرات ویژگی هایی هستند که در موفقیت بسیار اثر گذار بوده و فقدان آن ها فرد را به راحتی از دایره ی رقابت حذف خواهد کرد.

 

اگر می خواهیم در امر صادرات موفق باشیم باید به فنون رقابت سالم و تسخیر کردن بازار واقف باشیم و بازاریابی های صحیحی چه به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اقلیمی داشته باشیم و علاوه بر تمامی این موارد باید رفتاری متناسب و در خور داشته باشیم.

یکی دیگر از عوامل اثر گذار در پروسه ی صادرات موفق ایجاد وجه تمایز و مزیت رقابتی در محصول خود است. همچنین توجه به نیاز های بازار و گام برداشتن در جهت تامین نیاز های بازار از مهم ترین عوامل موفقیت در امر صادرات می باشد.هچنین حفظ ارتباط با تولید کنندکان به طور مرتب و شرکت در نمایشگاه های بین المللی مختلف می تواند در رصد بازار و تحقیقات بازار امری اثر بخش باشد.

داشتن تکنیک های فروش به روز، و بهره گیری از فنون جدید بازاریابی می تواند یکی از مزیت های رقابتی شما با سایر رقبا باشد.

داشتن روابط عمومی مناسب و تسلط به زبان های بین المللی به خصوص زبان انگلیسی می تواند شما را از هرلحاظ از سایر رقبا پیش بیاندازد.

اگر به امر صادرات به شکل یک سیستم یکپارچه نگاه کنیم شاید درک این موضوع برای ما آسان تر شود. از آن جاییکه اجزای یک سیستم باید به درستی و هماهنگ با یکدیگر کار کنند و خلاء و سستی در یک جزء به اجزای دیگر آسیب وارد می کند لذا هماهنگی و هم افزایی در کل مجموعه امری است اجتناب ناپذیر.

 

بازاریابی:

از اجزای اصلی سیستم صادرات تحقیقات بازار و بازاریابی است. بازاریابی دارای سه بعد است:

بازارشناسی، بازار سازی و بازار داری

 

بازارشناسی

به معنی انجام تحقیقات برای شناخت نیاز های بازار است. این اولین گام برای ورود به عرصه ی صادرات است و قبل از هر گونه اقدامی در امر صادرات صورت می گیرد.

 

 

مدل های مختلفی برای رصد بازار وجود دارد. مدل cیکی از این مدل هاست:

طبق این مدل بازارشناسی دارای سه مرحله اساسی است

الف-شناخت خودمات و نقاط قوت و ضعف مجموعه

ب- شناخت مخاطبان و مشتریان بالقوه و بالفعل ما

ج-شناخت رقبا

 

بازار سازی

به معنی این است که استراتژی های  خود را در جهت افزایش هر چه بیشتر سهم خود از بازار انجام دهیم.

مدلp برای بازار سازی مورد نظر ماست.

محصول خوب

قیمت مناسب

توزیع مناسب

تبلیغات به اندازه و به جا

این چهار فاکتور باید به طوری ترکیب شوند که بهترین و پربازده ترین خروجی را نصیب ما کنند و در نهایت موجب رضایت مشتری نیز شوند.

 

بازار داری

بازار داری یکی مهم ترین تکنیک های مربوط به صادرات و به طو کلی فروش محصول است. بازار داری به این معنی است که بتوانیم بازارهایی که با روش های صحیح بازاریابی به دست آورده ایم را حفظ کنیم و روابط پایدار و طولانی مدتی با شرکای تجاری خود داشته باشیم و همیشه در جهت رضایت آن ها گام برداریم.

 

به مجموعه ی این سه فاکتور در علم صادرات به اصطلاح بازارگردانی می گوییم.

نقش سیستم های اطلاع رسانی:

در سیستم اطلاع رسانی لازم است که نقش هرکس را در بازار به درستی بشناسیم و با الگوبرداری صحیح و افزودن نوآوری و خلاقیت به محصولات خود یک مزیت رقابتی به محصول خود اضافه کنیم.

 

از ویژگی های یک سیستم اطلاع رسانی قوی و حرفه ای می توان به:

جذابیت های ظاهری attention

علایق مشتریinterests

کشش و جاذبه desire

انجام فروش کالا action

رضایت مشتری satisfaction اشاره کرد.

 

در این مقاله سعی برآن داشتیم تا شما را با مفاهیم ابتدایی و پایه ی امر صادرات آشنا کنیم تا بتوانید با قدم هایی استوار و آگاهانه در این عرصه فعالیت کنید و شاهد موفقیت های روزافزون خود باشید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *