قوانین حاکم بر عرصه ی واردات و صادرات کالا 

قوانین ناظر بر واردات و صادرات کالا پیشینه ای قدیمی در کشور ما دارد که از جمله اولین قوانینی که در این حوزه وضع شده است می توان به قانون تعرفه ی گمرکی اشاره کرد که در اردیبهشت سال 1307 به تصویب رسید.

طبق این قانون کشورهایی که کاپیتولاسیون را به رسمیت شناخته و آن را قبول داشتند از تعرفه ی گمرکی حداقل استفاده می کردند اما کشورهایی که کاپیتولاسیون را قبول نداشتند از تعرفه ی حداکثری استفاده می کردند. آخرین تجدید نظری که در قانون تعرفه های گمرکی ایران صورت گرفته است مربوط به سال 1390 می باشد که توسط مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به وضعیت اقتصادی متغیر کشورها در خصوص تامین کالا، قیمت گذاری کالا و شرایط متغیر دیگر این قوانین به طور کامل به ثبات نمیرسد و در برخی موارد شاهد عدم شفافیت هایی هستیم.

 

شیوه های حمایتی از صادرات

از آن جایی که صادرات بازوی محرک و قوی برای بخش اقتصادی کشورها است، همواره دولت ها می کوشند در جهت حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اقداماتی را انجام دهند. یکی از حمایت های که دولت در جهت حمایت از صادرکنندگان انجام می دهد معافیت از پرداخت تعرفه های گمرکی می باشد که خود کمک بزرگی به فعالان این حوزه است.

از دیگر موارد حمایتی که دولت در جهت افزایش صادرات و روند ارز آوری در قبال صادرکنندگان انجام می دهند می توان به پرداخت یارانه به صادرکنندگان اشاره کرد. از دیگر موارد حمایتی  کاهش سود تسهیلات برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان است که می تواند مشوق خوبی برای فعالان در این عرصه ی اقتصادی پول ساز باشد.

 

 

معافیت از پیمان ارزی

قوانین دیگری به جز قانون امور گمرکی نیز در حوزه  صادرات و واردات وجود دارد که یکی از مهم ترین ها آن می توان به قانون مقررات صادرات  و واردات اشاره کرد، که در جهت یکپارچه سازی و ایجاد ثبات است. یکی از حمایت های که دولت در قبال صادرکنندگان انجام می دهد معافیت از پیمان ارزی است.

طبق پیمان ارزی هر صادر کننده ای که بخواهد کالایی جز محصولات نفتی و فرآورده های ان که خود شامل قوانین خاصی هستند، را صادر کند باید ارز حاصل از فروش آن کالا را در مدت زمان معینی به کشور وارد کرده و بر اساس مقررات ارزی کشور و نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی به یکی از بانک های مجاز بفروشد.

یکی دیگر از طرح های حمایتی که دولت از صادرکنندگان به اجرا رسانده است مسترد کردن ما به التفاوت وجوه اخذ شده توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همه ی وجوه گمرکی البته به جز مواردی که کارمزد محسوب می شوند، است.

 

قانون های حمایتی از واردات کالا

در قانون برای واردکنندگان کالا نیز معافیت ها و حمایت هایی در نظر گرفته شده است. از جمله ی این حمایت ها می توان به اولویت قراردادن وسایل نقلیه ایرانی برای ورود کالا به کشور نام برد. هم چنین از وارد کردن محصولاتی که اساسا در ایران تولید نمی شود و یا شرایط تولید آن ها فراهم نیست نیز حمایت هایی می شود.

علاوه بر این از واردات کالاهای اساسی نظیر گندم، روغن، شکر و کودهای شیمیایی که در داخل کشور تولید می شود ولی تولید آن ها با یارانه صورت می گیرد معافیت هایی در نظر گرفته است.

 

تمهیدات کیفری و قضائی برای جلوگیری از قاچاق کالا

قانونی که در خصوص قاچاق کالا وجود دارد در خصوص قاچاق گمرکی وضع شده است. طبق این قانون هر کالایی که از مجاری غیر قانونی و خارج از مراحل قانونی گمرک کشور وارد مرزهای داخلی شود قاچاق گمرکی محسوب می شود. همچنین افرادی که مرتکب قاچاق گمرکی شده اند اگر محموله ی قاچاق آن ها ثبت و ضبط شود مطابق قانون کارت بازرگانی آن ها برای مدت خاصی باطل شده و محموله ی قاچاق آن ها توقیف خواهد شد.

در صورتی که طبق تشخیص مراجع ذی صلاح قاچاق ابعاد وسیعی داشته باشد و برای منافع کشور ضرر های متعددی داشته باشد کارت بازرگانی شخص قاچاق کننده به طور کامل باطل خواهد شد.

 

چالش های قوانین گمرکی

از آن جایی که پیش شرط حضور موثر و فعال در عرصه ی بازارهای جهانی داشتن شفافیت و ثبات در تعرفه های گمرکی است و به دلایل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی و قیمت کالا ها و همچنین روابط کشور با سایر دولت ها این تعرفه ها به طور دائم دستخوش تغییرات هستند، این موضوع گاهی اوقات به ضرر بدنه ی صادرات و واردات کشور خواهد بود. از آن جایی که کشور ما در سازمان تجارت جهانی نیز نماینده دارد باید در وهله  ی اول بتواند شفافیت و ثبات را در تمامی قوانین و مراحل صادرات  واردات کشور به نمایش در آورد در غیر این صورت اعتماد سایر دولت ها از دست خواهد رفت و عملا شرکای تجاری فراوانی را از دست خواهیم داد.

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا با ذکر قوانین ناظر بر واردات و صادرات کشور بخشی از ابهامات شما دوستان را برطرف کنیم. امیدواریم این مطالب برای شما سودمند واقع شده باشد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *