دموراژ چیست؟ و چگونه به وجود می‌آید؟

 

یکی از مهم‌ترین پایه‌های توسعه هر اقتصادی سیستم حمل و نقل دریایی آن کشور است. از آنجایی که در حمل و نقل دریایی حمل کالا توسط کانتینر صورت می‌گیرد، هر صادر کننده‌ای نمی‌تواند برای ارسال کالا کانتینر خریداری کند و باید آن را از شرکتی اجاره کند و زمانی که بار تحویل مشتری داده شد کانتینر به مقصد اصلی عودت داده می‌شود.

مدت زمان نگهداری کانتینر توسط شرکت تعیین و براساس قرارداد مشخص می‌شود. این بازه زمانی نگهداری کانتینر ممکن است یک هفته، یک ماه و… باشد. در هر صورت همانطور که گفته شد مدت زمان آن توسط شرکت اجاره دهنده کانتینر مشخص می‌شود. اگر مدت زمان تحویل کانتینر بیش از زمان مشخص شده باشد در ازای هر روز دیر کرد شخص یا سازمانی که کانتینر را به اجاره گرفته باید جریمه پرداخت کند که به آن دموراژ (Demurrage) گفته می‌شود.

 

بازرگانان تا چه مدت مشمول پرداخت هزینه دموراژ نخواهند بود؟

مدت زمانی اضافی که در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا مشمول جریمه نشوند در هر بنادری کاملا متفاوت است. به طوریکه برخی از آنها بازه زمانی 48 ساعته را برای برای تحویل کانتینر در نظر می‌گیرند. در حالی که این فرصت در برخی دیگر 4 تا 7 رو است. با این حال، چنین رویکردی بستگی به شرکت ارائه دهنده کانتینر دارد.

 

فری تایم چیست؟

زمانی که کانتینر توسط شرکت کشتیرانی به اجاره واگذار می‌شود مدت زمان مشخصی در قرار داد برای عودت دادن کانتینر در نظر گرفته می شود این مدت زمان مشخص را فری تایم (Free Time) می‌گویند.

باید توجه داشته باشید که فری تایم برای دو بازه زمانی کاملا متفاوت در نظر گرفته می‌شود. فری تایم در مبدا، در این حالت کانتینر را به صورت خالی در اختیار شما قرار می‌دهند تا زمانی که کانتینر را به صورت پر تحویل دهید. نوع دوم، فری تایم در مقصد است. بدین معنی که بار دریافت شده در مقصد پر باشد، تا زمانی که کانتینر به قسمت خالی منتقل شود، در محدوده فری تایم قرار دارد.

 

علل دموراژ چیست؟

هر ارسال کننده بار می‌تواند به دلایل مختلف مشمول پرداخت هزینه دموراژ شود که برخی از این دلایل تحت کنترل افراد است. اما در برخی موارد هزینه دموراژ ناخواسته‌ای به افراد تحمیل می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیرنده کالا، از تاریخ دقیق دریافت کالا بی‌اطلاع باشد و به همین دلیل نمی‌تواند ترخیص کالا از گمرک و تحویل به موقع را انجام دهد.
  • مدارک مورد نیاز برای تحویل کالا را در زمان موعد تحویل ‌ندهد از این‌رو ترخیص کالا ممکن است با تاخیر صورت گیرد.
  • اسناد یا مدارکی را که وارد کننده ارائه می‌دهد نادرست و یا ناقص باشد و یا برگه سفارش مطابقت نداشته باشد و به به همین دلایل ترخیص به موقع انجام نشود.

 

روش تخمین هزینه دموراژ چگونه است؟

در هنگام بستن قرارداد مربوط به تحویل کانتینر، تمامی هزینه‌های دموراژ در آن ذکر و هزینه دموراژ  متناسب با نوع کانتینرها محاسبه می‌شود. به عنوان مثال هزینه دموراژ کانتینر یخچال دار نسبت به کانتینرهای ساده بیشتر است.

تمامی هزینه‌هایی که برای دموراژ باید پرداخت کنید به صورت روز شمار خواهد بود. یعنی در ازای هر روز تاخیر در تحویل کانتینر جریمه آن روز پرداخت می‌شود.

 

چگونه می‌توان مانع از هزینه دموراژ شد؟

واقعیت امر این است که هزینه دموراژ اجتناب ناپذیر است اما در این بین راه‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها هزینه دموراژ را به حداقل ممکن رساند:

  • از قبل برنامه‌ریزی دقیقی مبنی بر دریافت کالا انجام دهید همچنین سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن کامیونی برای جابه‌جایی کانتینر پیدا نمایید.
  • طرح جایگزین در حمل و نقل را در نظر بگیرید که هزینه اجباری نداشته باشد.
  • درباره تمامی قوانین و مقررات بنادر و تشریفات گمرکی اطلاعات لازم را داشته باشید.
  • با دستورالعمل‌های تحویل کالا و محموله در محل آشنایی کامل داشته باشید.
  • تمامی مجوزهای ویژه مانند حمل مواد غذایی و مواد فاسد شدنی را دریافت کنید و روزهای تاخیر را برای آن در نظر بگیرید.

 

جمع‌بندی

تمامی افراد فعال در حوزه صادرات و واردات نیازمند استفاده از سیستم حمل و نقل هستند و یکی از نیازهای اساسی برای انتقال در این سیستم کانتینر است. هر فرد باید برای انتقال کالا از شرکت تابعه کانتینر اجاره کند و در صورت اتمام زمان قرارداد کانتینر را به شرکت عودت دهد که در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه خواهد بود که به آن دموراژ گفته می شود. از این رو دقت در قوانین و مقررات صادرات و واردات یک امر ضروری به شمار می رود تا دچار پرداخت هزینه تحمیلی نشوید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *