ارزیابی تجارت خارجی اتاق بازرگانی ایران در بهار 1401

اقتصاد کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری همراه است و در این میان تحریم‌های ایالات متحده آمریکا یکی از تاثیرگذارترین عوامل به شمار می‌رود. با این حال براساس ارزیابی‌های صورت گرفته اتاق بازرگانی ایران در سال 1401 تجارت ایران شاهد رشد تجارت غیر نفتی بوده است.

رئیس کل گمرک کشور (علیرضا مقدسی) از تجارت غیر نفتی 25.5 میلیارد دلاری کشور در سه ماهه نخست سال 1401 خبر داد که طی آن تراز تجاری کشور برابر با 605 میلیون دلار بوده است. بر همین اساس می‌توان گفت که کارنامه فصل بهار  با صادرات  36 میلیون تن کالا به ارزش 25.5 میلیارد دلار بین ایران با کشورهای مختلف به‌گونه‌ای بسته شد که رشد 19.5 درصدی صادرات را در پی داشت.

ایشان اعلام کرد که از این میزان تجارت 27.7 میلیون تن کالا به ارزش 13 میلیارد و 69 میلیون دلار حجم صادرات کشور بود که به لحاظ ارزش، شاهد رشد 21 درصدی بودیم.

 

وی در خصوص واردات کشور نیز گفت که در این مدت کشور با وارد کردن 8 میلیون و 154 هزار تن کالا به ارزش 12 میلیارد 464 میلیون دلار شاهد رشد 18 درصد واردات کالا نسبت به سال گذشته بوده است.

مقدسی در ادامه افزود که امسال خوشبختانه میزان صادرات نسبت به واردات کشور با تراز تجاری مثبت 605 میلیون دلار همراه بوده است که این امر برای اقتصاد کشور بی سابقه بود.

مقدسی در ادامه افزود که در میان مهم‌ترین مقاصد صادرات غیر نفتی کشور در سه ماهه نخست 1401، چین با 4 میلیارد و 214 میلیون دلار در رتبه نخست قرار دارد و عراق با یک میلیارد 824 میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و 737 میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و 645 میلیون دلار و کشور هند نیز با 424 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی مقصدهای صادراتی کشور قرار دارند.

رئیس کل گمرگ ایران در خصوص کشورهایی که در رتبه‌های نخست تامین کالاهای کشور در سه ماهه نخست قرار داشتند اظهار داشت که امارات با صادرات 3 میلیارد و 426 میلیون دلار همچنان مثل گذشته در رتبه نخست، چین با سه میلیارد و 131 میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و 273 میلیون دلار، هند با 512 میلیون دلار و در نهایت کشور آلمان نیز با صادرات 456 میلیون دلار جزو 5 کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشور، قرار گرفتند.

همچنین وی در خصوص مقدار کالای ترانزیت شده از کشور خاطر نشان کرده است که در فصل بهار در حدود 3 میلیون و 674 هزار تن کالا از خاک کشورمان عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل شاهد رشد 32 درصدی بودیم که این امر نشان دهنده رشد ترانزیت خارجی و دستاوردهای به دست آمده در این حوزه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *