وضعیت بازار صادرات فرش ایران

فرش های ایران از دیرباز به عنوان یکی از اصلی ترین محصولات صادرات غیر نفتی کشور به شمار می روند که ارزآوری قابل توجهی برای کشور در پی داشته اند. با وجود اینکه بسیاری از تحریم ها علیه کشور همچنان پابرجاست، با این حال برخی از کشورهای جهان همچنان در لیست اصلی ترین مشتریان فرش ایران قرار دارند.

 

حجم صادرات فرش ایران

براساس آمارهایی که توسط گمرک کشور به ثبت رسیده است در طول گذشت 43 سال از انقلاب ایران تنها در سال 2014 کشور توانست با ثبت رکورد 2 میلیارد و 132 میلیون دلار صادرات، آمار خیره کننده ای در زمینه صادرات فرش ایرانی از خود بر جای بگذارد. این میزان، در آن بازه زمانی برابر با 24 درصد از کل صادرات غیر نفتی ایران بوده است.

اما صادرات فرش بعد از آن چنان روند نزولی به خود گرفت که این رقم تا اواسط سال 2022 به پایین ترین سطح خود یعنی تنها 48 میلیون دلار رسید. مهم ترین دلایل کاهش صادرات فرش ایران چیست؟

موانع و مشکلات زیادی باعث شده است که صادرات فرش ایران روند کاهشی داشته باشد که از مهم ترین دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مهمترین و اصلی ترین دلایل از دست دادن بازارهای اروپا و آمریکا اعمال تحریم آمریکا و خروج از برجام بود. بطوریکه قبل از اعمال تحریم های آمریکا، 25 درصد فرش صادراتی ایران راهی بازارهای ایالات متحده میشد.
  • عرضه فرش بی کیفیت و ارزان کشورهایی نظیر هند و چین به نام فرش ایران که باعث از دست رفتن بخش عمده ای از بازار صادراتی فرش ایران شد.
  • حذف مرکز ملی فرش ایران از ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت که این امر نیز باعث کاهش توجه مسئولان به این صنعت شد.
  • مشکلات شدید در انتقال ارز و پول حاصل از صادرات فرش.
  • سیاست تعهد ارزی که تجار داخلی کشور را از صادرات فرش مایوس کرد.
  • افزایش قیمت مواد و مصالح مورد نیاز برای تولید فرش که بی میلی بسیاری از کسب و کارهای فعال در این صنف را در پی داشت.
  • قوانین گمرکی دور از واقع در ارتباط با صادرات فرش که تمایل صادر کنندگان برای فعالیت در این حوزه را بیش از پیش کمرنگ کرد.
  • گسترش تولید و تنوع بالا در عرضه کفپوش های جدید در بازار که به طور ناخواسته تاثیر بسیار زیادی در کاهش تقاضا برای فرش در بازار را در پی داشت.

 

عمده کشورهای وارد کننده فرش ایران

کشور ما به دلیل محرومیتی که از ورود به بازارهای جهانی دارد همچنان توانسته است صادرات خود را به برخی از کشورهای جهان مانند: مالزی، ایتالیا، هلند، کویت و امارات متحده عربی حفظ کند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *