همه چیز درباره صادرات زعفران

 

کشور ما به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان به شمار می‌رود. این محصول به دلیل محبوبیت جهانی توانسته است جایگاه ویژه‌ای را در بخش صادرات غیر نفتی کشور بدست آورد. از آنجایی که شناخت بازارهای مصرف به عنوان یکی از اولویت‌های صادرات این محصول گرانبها به شمار می‌رود باید هر صادر کننده‌ای اطلاعات جامعی درباره نحوه صادرات و چگونگی انجام فرآیندهای ادارای و گمرکی و همچنین قوانین و ضوابطی که در رابطه با صادرات این محصول گرانبها وجود دارد بدست آورد.

 

مراحل صادرات زعفران

از آنجایی که صادرات زعفران کشور به دو صورت عمده و خرد صورت می گیرد. در وهله اول برای دریافت مجوزهای لازم برای صادرات این محصول باید اقدام به ثبت شرکت و دریافت مجوزهای لازم کرد.

باید توجه داشته باشید که بسیاری از کالاهای صادراتی از جمله زعفران مشمول پرداخت تعرفه‌های گمرکی است. همچنین هر مسافر می‌تواند همراه خود در ازای هر گذرنامه 100 گرم زعفران به خارج از کشور انتقال دهد. اما هرگونه ارسال بیش از این مقدار جنبه صادراتی داشته و باید شخص صادر کننده کارت بازرگانی را دریافت و زعفران را در گمرک اظهار نماید و پروانه صادراتی برای آن دریافت کند.

زمانی که کالا در گمرک اظهار می‌شود تعهدی از صادر کننده مبنی بر بازگرداندن ارز آن در طول مدت سه ماه و در حدود 95 درصد ارز به داخل کشور دریافت می‌شود. این تعهد در سامانه بانکی نیما به ثبت می رسد.

ناگفته نماند که تبصره ت، بند1، ماده 10 آیین نامه اجرایی در بخش قانون صادرات و واردات به این مضمون به ثبت رسیده است که آن دسته از افرادی که سابقه صادراتی ندارند به آنها این امکان داده می‌شود که برای یک دوره 6 ماهه از وزرات صنعت معدن و تجارت مجوز دریافت کنند.

 

ثبت اطلاعات محصول زعفران در گمرک

پس از اینکه تمامی مجوزهای لازم برای صادرات محصول را دریافت کردید باید آنها را در گمرک ثبت کرده و اظهارنامه مورد نظر را تنظیم نمایید. این اظهارنامه شامل موارد زیر است:

  • وارد کردن مشخصات فردی صادر کننده زعفران
  • ثبت اطلاعات کشور مبدا و مقصد و همچنین مشخصات مشتری
  • مشخصات وسیله حمل کننده و مبدا بارگیری
  • نوع و شرایط معامله
  • کلیه اطلاعات محصول اعم از (نوع، وزن خالص، تعرفه، مقدار، علامت، نوع بسته‌بندی)
  • ثبت هزینه‌های گمرک
  • نام گمرک محل تحویل اظهارنامه، مشخصات ثبت اظهارنامه در دفتر گمرک جهت امضا و مهر و تاییدیه‌هایی که در گمرک صورت گرفته است.

 

مجوزهای صاردات زعفران

در حالت کلی برای اینکه زعفران را صادر کنید باید دو مجوز را دریافت نمایید:

  • مجوز استاندارد
  • مجوز سیب سلامت از سازمان غذا و داروی کشور

اگر صادرات به شکل بسته‌بندی صورت گیرد و این دو علامت بر روی بسته‌ها درج شده باشد، هیچ نوع مشکلی بابت صادرات نخواهید داشت.

 

تعرفه صادرات زعفران

قانون تعرفه‌ای برای صادرات زعفران و قوانین گمرکی آن به صورت سالیانه به ‌روز رسانی می‌شود. از این رو در صورت ارسال باید از گمرک تعرفه‌های جدید صادرات زعفران را جویا شوید. به عنوان مثال در چند سال قبل صادرات زعفران به صورت بسته بندی شده مشمول عوارض گمرکی بسیار ناچیزی بود. اما در صورتی که صادر کننده‌ای قصد صادرات زعفران به شکل فله‌ای را داشت باید تعرفه گمرکی را به طور کامل پرداخت میکرد.

 

مهمترین نکات در مورد صادرات زعفران

قبل از اینکه اقدام به صادرات زعفران کنید باید درباره نیازهای بازار زعفران از قبیل قیمت مد نظر مشتریان، نوع بسته بندی، مقدار مورد نیاز و… اطلاعات جامعی داشته باشید. به عبارت دیگر نیازهای بازار جهانی را به خوبی بشناسید و انتظاراتی که مشتریان از شما دارند را به خوبی مورد ارزیابی قرار دهید.

 

جمع‌بندی

زعفران، این طلای سرخ در طول چندین دهه اخیر ارز آوری قابل توجهی برای کشور به همراه داشته است. از این‌رو بسیاری از صادرکنندگان کشور با در نظر گرفتن وضعیت بازار جهانی و نیازهای مشتریان بالقوه، اقدام به صادرات زعفران به صورت بسته‌بندی و فله‌ای به کشورهای مختلف کرده‌اند.

اگر شما هم قصد صادرات زعفران را دارید باید علاوه بر شناسایی بازار هدف، مجوزهای مورد نیاز برای صادرات را از سازمان‌های مربوطه دریافت نمایید. بعد از طی کردن تشریفات اداری می‌توانید زعفران را از طریق گمرک صادر کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *