میزان صادرات مرکبات در سال 1401

براساس آخرین آمار منتشر شده مرتبط با کشورهای تولید کننده مرکبات، ایران در این زمینه بعد از کشورهای چین، برزیل، هند، مکزیک، آمریکا و اسپانیا قرار دارد و با تولید سالانه بیش از 5.7 میلیون تن در حدود 3.7 درصد از مرکبات جهان را تولید کرده و در رتبه 7 جهان قرار می گیرد.

استان های مازندران، فارس، کرمان و هرمزگان 84.36 درصد از مساحت مرکبات کشور و بیش از 92 درصد از مرکبات تولیدی کشور را به خود اختصاص داده اند که استان مازندران به تنهایی با 116 هزار هکتار بیشترین سطح کشت مرکبات را در اختیار دارد.

ایران از نظر صادرات مرکبات در سال 1401 توانسته است 39600 تن صادرات داشته باشد و در رتبه 31 و از نظر ارزش صادرات در رتبه 38 جهان قرار دارد. به عبارت دیگر سهم ایران از مرکبات جهان تنها 0.25 درصد است. با وجود اینکه ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان مرکبات جهان به شمار می رود اما امسال نزدیک به 60 هزار تن انواع مرکبات، به ارزش 51 میلیون دلار وارد کرده است. مهمترین دلیل آن را نیز می توان به افزایش تقاضا و افزایش تنوع در بازار مصرف نسبت داد.

 

چرا ایران در صادرات مرکبات عملکرد موفقی نداشته است؟

از مهم ترین دلایلی که ایران نتوانسته جایگاه ویژه ای در بازار 13 میلیارد دلاری ترانزیت مرکبات بدست آورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته بندی نامناسب مرکبات: یکی از مهم ترین دلایل موفقیت کشورهای پیش رو در زمینه صادرات مرکبات، بسته بندی مناسب است. اگر بسته بندی محصولات متناسب با الگوهای جهانی انجام شود، می تواند بخش عمده ای از مشکلات صادرات را برطرف کند.
  • رعایت نکردن استانداردهای صادراتی مرکبات: استفاده بیش از حد کشاورزان از سموم گیاهی باعث بروز برخی از مشکلات در بخش تولید مرکبات شده است. از این رو شاهد هستیم که حتی در صورت صادرات، بخش عمده ای از مرکبات صادراتی بازگردانده می شوند.
  • سیاست های دولت: ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود بالا و برخی از مشکلات مالی دیگر باعث شده است که امکان مکانیزه کردن بخش کشاورزی برای کشاورزان فراهم نشود و این امر تولید و کیفیت مرکبات تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است.
  • واسطه گری در بازار مرکبات: سود قابل توجه واسطه ها از خرید و فروش مرکبات که موجب تاثیرات منفی بر این بازار شده است.
  • نبود سردخانه های مجهز: برخی از مرکبات متناسب با فصول مصرف تولید نمی شوند و برای نگهداری آنها باید از سردخانه های مجهز استفاده شود. به دلیل کمبود سردخانه های مناسب و یا هزینه بسیار بالا برای نگهداری طولانی مدت آنها باعث شده است که کشاورزان علاقه ای به نگهداری مرکبات نداشته باشند.
  • نبود بازاریابی صادراتی: نبود اطلاعات کافی در خصوص بازارهای هدف و مشتریان بالقوه، باعث شده است که بخش اعظم تولید مرکبات صرفا در بازارهای داخلی مصرف شود و فرصت های صادراتی یکی پس از دیگری از دست برود.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *