میزان صادرات فلزات ایران در سال 1401

در سال­های اخیر، صادرات انواع فلزات ارز آوری قابل توجهی، برای کشور به همراه داشته است. در این میان آهن، فولاد، چدن و مس، آلومینیوم و روی سهم ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. پس در صورت استفاده از ظرفیت های ویژه این حوزه امکان صادرات محصولات فلزی تا 6 میلیارد دلار نیز وجود دارد.

 

حجم صادرات فلزات

براساس آماری که اتاق بازرگانی تهران با استناد به جدیدترین داده های گمرکی منتشر کرده است، صادرات بخش فلزات ایران در سال 1401 رشد قابل توجهی داشته است. در این میان صادرات ورق های فولادی رشد بیش از 6 برابری داشته و سه کشور چین، عراق و ترکیه به عنوان اصلی ترین مقاصد صادرات ایران در بخش فلزات به حساب می آیند. واردات انواع فلزات از قبیل انواع ورق های فولادی سرد نیز رشد 7 درصدی را تجربه کرده است که کشورهای چین، امارات و ترکیه به عنوان اصلی ترین مبدا واردات آن به شمار می روند.

 

رشد 47 درصدی صادرات فولاد و 13 درصدی مس ایران

براساس گزارش روابط عمومی منطقه ویژه خلیج فارس، از میان محصولات فلزی، صادرات فولاد و مس بیشترین رشد را تا مهرماه سال جاری به خود اختصاص داده اند. به طوریکه 558 میلیون دلار محصولات فولادی صادر شده است که شاهد رشد 47 درصدی در این زمینه هستیم و میزان صادرات مس نیز با رقم 848 میلیون دلار بیش از 13 درصد رشد داشته است. در این بین آلومینیوم با 660 میلیون دلار در جایگاه سوم و روی با 343 میلیون دلار در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

 

چرا صادرات بخش فلزات می تواند جذاب باشد؟

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه تجارت فلزات بر یک نکته تاکید می کنند که با وجود تحریم های اعمالی بخش صادرات فلزات می تواند همچنان به رشد و پویایی خود ادامه دهد و به عنوان یک بخش جذاب برای صادر کنندگان محسوب شوند. از جمله مهمترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان نیاز کشورهای همسایه
  • امکان ارتباط زمینی ایران با کشورهای منطقه
  • خصوصی سازی بسیاری از صنایع مربوط به بخش فلزات و انعطاف پذیری در تصمیم گیری ها
  • هزینه حمل و نقل کم نسبت به سایر کشورهای جهان
  • هزینه کمتر استخراج منابع معدنی و در نتیجه قیمت تمام شده پایین تر

 

بخش فلزات به عنوان یک صنعت استراتژیک برای کشور به حساب می آید و در صورت افزایش توجهات به این حوزه می تواند فرصت های صادراتی بی نظیری را برای کشور به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *