مهمترین نکات در بسته بندی کالاهای صادراتی

نحوه بسته بندی کالاهای صادراتی می تواند نقش بسیار موثری در افزایش ایمنی، بازاریابی و همچنین ارتباط موثر با مشتریان بین المللی ایجاد کند. اما بسته بندی چه تاثیری بر روی صادرات دارد؟

هر چه بسته بندی محصول ایمن تر و دارای طراحی متناسب تری باشد، باعث جذب هر چه بیشتر مشتری خواهد شد. شاید یک واقعیت کلیشه ای به نظر برسد اما هر چه بسته بندی کالایی استاندارتر و حرفه ای تر باشد افزایش رغبت مشتری به خرید چنین کالایی را در پی خواهد داشت. باید توجه داشت که بسته بندی کالا برای بارگیری در وسایل حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی باید به گونه ای باشد که بتواند امنیت کالا را در برابر عوامل ناخواسته محیطی افزایش دهد.

 

مراحل بسته بندی کالاهای صادراتی 

بسته بندی کالاها برای توزیع در بازارهای داخلی و خارجی از سه مرحله کلی تشکیل شده است، که عبارتند از:

بسته بندی اولیه: بسته بندی است که تنها برای مصرف کننده در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر در این نوع بسته بندی کالا در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

بسته بندی ثانویه: این نوع بسته بندی قبل از قرار گرفتن محصول در قفسه استفاده می شود. بسته بندی ثانویه باید به گونه ای باشد که کالا در هنگام انبارداری و یا نگهداری در گمرک آسیب نبیند. همچنین بر روی کارتن و یا جسم محافظ مرسوله اطلاعات ضروری کالا درج شده باشد.

بسته بندی حمل و نقل: برای اینکه در زمان انتقال کالا در فواصل بین تولید، انبارداری و گمرک دچار آسیب دیدگی نشود و ایمنی کالا به میزان زیادی تضمین شود از این نوع بسته بندی استفاده می کنند.

 

کالاهای قابل بسته بندی

برای اینکه در صادرات کالایی با مشکلات مربوط به بسته بندی مواجه نشوید باید برخی از پروتکل ها و استانداردهای این حوزه را مورد توجه قرار دهید. در این راستا می توان با توجه به نوع کالا، بسته بندی آنها را به چهار دسته کلی به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

  • بسته بندی محصولات غذایی
  • محصولات صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی
  • صنایع شیمایی
  • محصولات فنی

 

استانداردهای بین المللی برای بسته بندی کالاهای صادراتی

کالاهای صادارتی بایستی تمامی علائم و برچسب های استاندارد کشورهایی که کالا را صادر می کنند داشته باشند. این علائم و نکات شامل موارد زیر است که باید بر روی بسته بندی درج شود:

  • وزن و حجم طبق سیستم اندازه گیری رایج
  • اطلاعاتی که مربوط به مواد دارویی است
  • اطلاعات ایمنی محصول و هر چیزی که ارتباط کاملی با سلامت افراد دارد
  • نام محصول با تمامی ویژگی های آن که در استاندارد ذکر شده است

 

موادی که برای بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

موادی که برای بسته بندی کالا استفاده می شود نه تنها باید آلودگی محیط زیستی را به حداقل ممکن برساند بلکه باید توانایی حفاظت از محصول در برابر عوامل تنشی، لرزش، فشار و رطوبت و یا خم شدن در برابر فشردگی ها را داشته باشد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *