نحوه خروجی دیتا و تفسیر آمار تجاری با ترید مپ (Trade Map)

ترید مپ (Trade Map) به عنوان پایگاه داده آنلاین در مورد تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود و در برگیرنده داده‌های مفیدی از صادرات، تقاضاهای بین‌المللی و بازارهای جایگزین و نقش رقباست و این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در یک تجارت رقابتی استفاده از اطلاعات مستند و دقیق در ارتباط با یک محصول یا محصولات، دسترسی به منابع آماری و داده‌ای قابل اتکا بسیار حائز اهمیت است. بدین معنی که کالای مورد نظر در بازار هدف به چه مقدار مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا اینکه چه طیفی از جامعه به آن نیاز دارند و شرایط واردات و صادرات آن در بازارهای جهانی و منطقه‌ای چگونه است؟ .

در راستای دست‌یابی به چنین اطلاعاتی سازمان تجارت جهانی (WTO)، تمام اطلاعات مورد نیاز در رابطه با کالاهای مورد نیاز کشورها را صورت جامع و قابل فهم در سایتی به نام ترید مپ (Trade Map) گردآوری کرده است. با استفاده از داده‌های موجود در این سایت هر کشور و هر کاربری می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود در رابطه با صادرات و واردات کالا را استخراج کند.

سازمان مرکز تجارت بین الملی (ITC)، به عنوان یک مرکز داده‌ای است که به تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ برای جهانی سازی فعالیت‌هایشان کمک می‌کند. این مرکز درصدد آن است که با کمک به کسب و کارهای کوچک، آنها را به سوی تجارت فراگیر سوق دهد. براساس آمارهای به دست آمده، اقدامات این سازمان کمک شایانی در افزایش درآمدها و اشتغال زایی برای جوانان و بانوان در پی داشته است. این مرکز در سال 1964 ایجاد شده و سایت ترید مپ نیز به عنوان زیر مجموعه این سازمان شناخته می‌شود.

 

روش استخراج اطلاعات و دیتاها از سایت ترید مپ

در نخستین گام برای استخراج داده و اطلاعات تجاری باید وارد سایت trademaop.org شوید.

وارد بخش واردات و صادرات (Imports/exports) شده و یکی از گزینه‌های مربوط به Imports یا exports را انتخاب کنید.

در ادامه، محصول و یا کالای مورد نظر خود را از طریق گزینه service یا   product انتخاب کنید. اگر قصد دارید آمار مربوط به یک کالای خاص را در حوزه تجارت بین‌ المللی بدست آورید روی گزینه product که به صورت پیش فرض بر روی این گزینه قرار دارد، کلیک کنید.

در ادامه باید محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای این کار با وارد کردن HS Code به زبان انگلیسی کالای مورد نظر شما نمایش داده خواهد شد. باید توجه داشته باشید که HS Code به طور مرتب هر 5 سال مورد بازبینی قرار می‌گیرد و ممکن است کد محصول تغییر کند. بنابراین آگاهی از کد تعرفه قبل از ثبت آن در ترید مپ ضروری است.

 

یافتن محصول مورد نظر از طریق advanced search

اگر کالا یا محصول مورد نظر شما در بین گزینه‌های موجود در صفحه پیدا نشد می توانید از بخش advanced search استفاده کرده و کد تعرفه ملی کشورها را مشاهده و کالای مورد نظر خود را از بین آنها پیدا کنید.

بعد از انتخاب کالا یا محصول، وارد بخش country/region می‌شوید. در این بخش نام کشور یا منطقه را تایپ کرده و از بین گزینه‌هایی که پیش روی شما قرار می‌گیرد (کشور) country را انتخاب کنید. اگر قصد تحقیق درباره یک منطقه مانند آسیا، اروپا، آسیا و … را دارید بر روی گزینه region علامت بزنید.

 

یافتن شریک و آماری تجاری یک کشور

بعد از اینکه کالا و مقصد مورد نظر برای صادرات و واردات را پیدا کردید حال می‌توانید بر روی گزینه partner/region ، نام کشوری که شریک تجاری مورد نظر است را وارد کرده و آمار مربوط به صادرات و واردات موجود بین دو کشور را بدست آورید. به عنوان مثال در گزینه import، در بخش country نام انگلستان را وارد کرده و در قسمت مربوط به partner نام کشور آمریکا را وارد کنید. در این حالت واردات انگلستان از آمریکا را به شما نمایش خواهد داد. اگر قصد دارید آمار واردات انگلستان از تمامی کشورهای جهان را بدست آورید قسمت partner را خالی بگذارید.

بعد از اینکه اطلاعات مورد نیاز شما در این بخش مشخص شد در قسمت پایین گزینه‌هایی فعال خواهند شد، شما با انتخاب گزینه tread indicators، وارد صفحه جدیدی میشوید که در آن جدولی شامل فهرستی از واردات و صادرات کالاهای انتخابی در منطقه مورد نظر شما، نمایش داده میشود.

ستون‌های این جدول براساس اطلاعاتی که در ابتدا درخواست کرده‌اید می‌تواند متفاوت باشد. در قسمت بالایی هر ستون که به صورت آبی رنگ است توضیحات مورد نیاز در رابطه با اطلاعات هر ستون ارائه شده است.

 

اطلاعات تکمیلی درباره جزئیات مبادلات بین دو کشور

در اولین ستون از سمت چپ، ارقامی که وجود دارد شامل HS کد کالاست. در این کد دو رقم اول، کد کشور را نشان می‌دهد به عنوان مثال کد 08 برای ایران است. ارقام بعدی نشان دهنده نوع محصول یا کالا بوده، اما ممکن است کشوری چندین محصول از یک نوع کالا صادر کرده باشد که در این حالت ستون با یک علامت +  به نمایش گذاشته می‌شود و با کلیلک بر روی این گزینه آمار صادرات و واردات مربوط به آن کشور نشان داده می‌شود.

ستون دوم از سمت چپ که به رنگ آبی نشان داده شده، کشورهای صادر کننده و وارد کننده را مشخص می‌کند. شما با انتخاب هر کدام از این دو گزینه، کشورهای صادر کننده به یک کشور خاص را می‌توانید مشاهده کنید.

ستون سوم value imported/exported، به معنی حجم واردات و صادرات کالای مورد نظر از یک کشور است که بر حسب دلار نمایش داده می‌شود.

 

مشاهده تراز تجاری کشورها

در این جدول ستونی با نام trade balance وجود دارد که تعادل بین صادرات و واردت کشورهایی که با یکدیگر تبادلات تجاری دارند قابل مشاهده است. در صورتی که تبادلات تجاری یک کشور با کشور دیگر عدد منفی باشد، نشان می‌دهد که بیش از صادرات، به کشور مورد نظر کالا وارد کرده است. مثال: اگر ارزش صادرات ایران به عراق سه میلیارد دلار و حجم واردات از این کشور رقمی معادل دو میلیارد دلار باشد تراز تجاری ایران با عراق مثبت یک میلیارد دلار خواهد بود. در این جدول اعداد منفی با رنگ قرمز مشخص شده اند. در این بین برخی از کشورها که به دلایل خاص، تراز خارجی خود را اعلام نمی‌کنند به رنگ بنفش نمایش داده می‌شود. بدین معنی که عدد واقعی نبوده و mirror data است.

 

نمایش تغییرات قیمتی

در برخی مواقع در جدول ترید مپ تغییرات قیمتیquantity  نیز ذکر می شود. زمانی که ارزش یک کالا و مقدار آن مشخص باشد می‌توان ارزش هر واحد از کالا را بدست آورد. به عنوان مثال در فلان سال چند هزار تن به ارزش چند میلیون دلار مرغ یخ زده از برزیل وارد شده است که می‌توان ارزش هر کیلو مرغ منجمد را بدست آورد.

همچنین در این جدول شما می‌توانید سهم هر کشور از بازار هدف را مورد بررسی قرار دهید و رقبای اصلی را شناسایی و یا اینکه ثبات تجاری کشورها را در طول بازه زمانی مشخصی مشاهده کنید.

اگر اعداد بدست آمده به صورت نمودار به نمایش درآید و یا اعداد را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید می‌توانید نه تنها حجم صادرات و واردات کشور مورد نظر خود را بدست آورید بلکه می‌توانید به یک تفسیر واقع بینانه‌ و جامع از تجارت بین کشورها دست پیدا کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *