مهم‌ترین کالاهای صادراتی به ارمنستان

کشور ارمنستان دارای مساحتی حدود 29 هزار و 743 کیلومتر مربع است و از شمال با گرجستان، از غرب با ترکیه، از شرق با جمهوری آذربایجان و از سمت جنوب با ایران و نخجوان هم‌مرز است. این کشور که به عنوان دومین جمهوری شوروی سابق شناخته می شود، محصور شده در خشکی است.

ایران و ارمنستان در طول چند دهه اخیر روابط خوبی با یکدیگر داشته اند که باعث افزایش تجارت بین دو کشور شده است. همچنین وجود مرز زمینی مشترک فرایند حمل و نقل و ترانزیت کالا بین دو کشور را تسهیل کرده است. از سویی ارمنستان نخستین کشور هم مرز ایران با اوراسیاست. بنابراین به نوعی دروازه ایران به این منطقه نیز محسوب می‌شود.

 

آنچه درباره تجارت با ارمنستان باید بدانید

ارمنستان دارای جمعیتی بیش از سه میلیون نفر است و به عنوان یک بازار مصرفی برای کالاهای ایرانی به شمار می‌رود. دو کشور مرز زمینی به مساحت 44 کیلومتری دارند و از طریق گذرگاه نوردور- آگاراک امکان انجام تبادلات میان آنها فراهم شده است.

براساس آنچه که بانک جهانی منتشر کرده، کشور ارمنستان در چند ساله اخیر اصلاحات اقتصادی عظیمی را انجام داده است. چنین رویکردی باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بسیاری از حوزه‌ها شده و این کشور را به بستری مناسب برای انجام فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کرده است.

ارمنستان در چند سال گذشته رشد اقتصادی قابل توجهی داشته، به طوریکه تولید ناخالص داخلی آن به طور متوسط به 6.8 درصد رسیده است. از طرف دیگر ثبات اقتصادی و بهبود محیط کسب وکار باعث افزایش تبادلات تجاری ارمنستان با بسیاری از کشورها از جمله ایران شده است.

سیستم بانکی ارمنستان جز پیشرفته‌ترین سیستم‌های بانکی اوراسیا به شمار می‌آید و بسیاری از بانک‌های بین‌المللی در این کشور فعالیت اقتصادی دارند. به دلیل انجام اصلاحات اقتصادی، فساد اداری به شدت کاهش یافته و این امر باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی به این کشور شده است.

 

وضعیت تجارت ایران با ارمنستان

دو کشور ایران و ارمنستان علاوه بر مرز زمینی، از طریق ترانسفر هوایی نیز ارتباط دارند. ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین کنندگان گاز ارمنستان به شمار می‌رود و در مقابل ارمنستان نیز برق مازاد خود را به ایران صادر می‌کند. علاوه بر این سالانه چند صد میلیون دلار کالای غیر نفتی بین دو کشور مبادله می‌شود به طوریکه براساس اعلام گمرک ایران در سال جاری نزدیک به 928 قلم کلا به این کشور صادر شده است.

 

چه کالاهایی به ارمنستان صادر می‌شود؟

از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان می‌توان به انواع سوخت‌های فسیلی، مواد شیمیایی، مواد پلاستیکی، مصالح ساختمانی، سنگ‌های تزئینی، انواع سرامیک و کاشی، ظروف شیشه‌ای، تجهیزات برقی، آجیل و خشک‌ بار، محصولات دارویی، حبوبات و مرکبات، مواد معدنی، گوگرد، آهک، خاک و نمک، مبلمان، قیر و ازت اشاره کرد.

همچنین کشور ما به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی مناسب با صادرات محصولات با ارزشی مانند زعفران و پسته، جایگاه ویژه‌ای را در این کشور بدست آورده است.

 

 

مراحل صادرات به ارمنستان

هر کالای صادراتی بعد از خروج از کشور در گمرک ارمنستان ثبت می‌شود. این کشور 4 گمرک اختصاصی و 6 نقطه مرزی دارد. در واقع هر کالایی که وارد ارمنستان می‌شود باید طی مدت 10 روز در گمرک ثبت شود.

در حالت کلی صادر کننده کالا نیازی به دریافت اظهارنامه ندارد و بررسی و ثبت کالا در گمرک صورت می‌گیرد. فرم اظهارنامه به معنای بررسی و تایید کالای وارد شده به کشور ارمنستان است و اعتبار لازم برای ورود کالا به این کشور را دارد. در ضمن به یاد داشته باشید که مواد اولیه کارخانه ها و تولیدات ارسالی به این کشور باید توسط آن مورد تایید قرار گرفته و گواهی سلامت ارمنستان را دریافت کند. همچنین صادرات دام زنده نیز باید گواهی سلامت دامپزشکی را در کشور مبدا دریافت نماید.

براساس قوانین گمرکی کشور ارمنستان برخی از محصولات مانند روغن‌های گیاهی، تن ماهی صادراتی، برخی از تجهیزات پزشکی و رادیویی و اسباب بازی‌ها باید مورد بازرسی و تایید قرار گیرند.

 

جمع‌بندی

خوشبختانه در چند سال اخیر روابط تجاری ایران و ارمنستان روند روبه رشدی داشته و روابط تجاری این دو پس از پیوستن ایران به اتحادیه ارواسیا شکل جدیدی به خود گرفته است به طوریکه بازرگانان هر دو کشور می‌توانند بخش اعظم کالاهای مصرفی را از بازارهای مشترک تامین کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *