ترخیص کالا یکی از مهم ترین مراحل واردات کالاها 

ترخیص کالا در اذهان عمومی به صورت فرآیندی سخت و پیچیده تداعی می شود اما در واقعیت این طور نیست و شما صرفا با دانستن قوانین و ضوابط مربوط به آن می توانید کالاهای خود را به راحتی ترخیص کنید.

 

ترخیص کالا چیست؟

به طور کلی می توان گفت فرآیند ترخیص کالا به مجموعه ی مراحلی گفته می شود که منجر به آزادسازی کالای وارداتی می شود. این فرآیند توسط شخص وارد کننده و یا نماینده ی قانونی وی انجام می شود.

در طی فرآیند ترخیص کالا باید مدارک و مستندات به صورت فیزیکی اراده شود و همچنین هزینه های مربوط به ترخیص و آزاد سازی کالا از قبیل: حقوق گمرکی، آماده سازی و سود بازرگانی پرداخت شود. انجام تمامی این مراحل فرآیندی کاملا تخصصی است و به همین دلیل به شخصی که این کار را انجام می دهد ترخیص دار    می گویند.

 

مراحل ترخیص کالا و تشریفات گمرکی

اولین مرحله در پروسه ی ترخیص کالا تکمیل اظهارنامه ی واردات است که این اظهار نامه به صورت اینترنتی تکمیل می شود و نیاز به حضور شخص نیست. مدارکی که جهت تکمیل اظهار نامه مورد نیاز است شامل:

  • اظهارنامه واردات قطعی
  • کپی کارت بازرگانی معتبر
  • بارنامه
  • گواهی مبدا
  • فاکتور و لیست اقلام خریداری شده
  • اعلامیه تامین ارز
  • مجوز ثبت سفارش
  • پیش فاکتور
  • بیمه نامه کالا
  • پروانه بهره برداری

 

2- احراز هویت و تعیین مسیر کالا

در این مرحله از فرآیند ترخیص کالا دایره ی احراز هویت که در اصل دایره ی فنی گمرک است، اسناد شما را بررسی می کند و در صورت تایید برای شما یک شماره ثبت یا به اصطلاح کوتاژ صادر می کند. دریافت کوتاژ به این معنی است که کالای شما با یک شماره اختصاصی ثبت شده است.

 

3- کنترل کالا

در این مرحله کالای شما ممکن است یکی از سه مسیر زرد،سبز و قرمز را طی کند که این سه مسیر کالا را به لحاظ مطابقت با اسناد ارائه شده و ماهیت فیزیکی کالا مورد بررسی قرار می دهد. پس از طی کردن این مسیر کالاهای شما توسط دایره ارزش و سوابق گمرکی بررسی می شود.

 

4- دریافت مجوز های لازم

در صورتی که کالای مورد نظر شما نیازمند اخذ مجوز هایی از قبلی مجوزاستاندارد بهداشت، مخابرات، قرنطینه، تجهیزات پزشکی و … باشد باید در این مرحله مجوز های لازم اخذ شود.

 

5- بررسی تعرفه و تطبیق کالا

در این مرحه کارشناسان مربوطه مجوز های لازم را با اسناد ارائه شده مطابقت می دهند و در صورت وجود هرگونه مغایرت به آن رسیدگی می کنند. د رغیر این صورت آن را امضا و تایید می کنند.

 

6-صندوق و صدور سند ترخیص

بعد از تایید نهایی اطلاعات وارد کننده یا نماینده ی قانونی آن باید هزینه های مربوط به ترخیص را به صورت نقدی پرداخت شود و بلافاصله پس از صدور پروانه سبز گمرک بار برای خروج آماده می شود.

 

7- انبارداری و اجازه بارگیری

پس از صدور برگ سبز گمرک و دریاقت قبض انبار و دادن هزینه های مربوط به حمل و نقل و میزان رسوب بار در انبار می توان بار را خارج کرد.

 

8- خروج کالا از گمرک

پس از طی تمامی مراحل نام برده توسط شخص وارد کننده مجوز خروج بار از انبار صادر می شود و شخص می تواند وسیله نقلیه ی مورد نظر خود را وارد گمرک کند و کالای خود را بارگیری کند.

 

سامانه ترخیص کالا از گمرک

سامانه ترخیص کالا سامانه ای است که هر فرد برای وارد کردن کالای مورد نظر باید درآن اطلاعات خود را ثبت کند. این اطلاعات  اطلاعات فردی و ویژگی های کالای وارداتی است. ثبت نام در این سامانه بسیار راحت است و با اطلاعات فردی نظیر کد ملی انجام می شود. بعد از درج اطلاعات مربوطه و تایید مجدد آن ها سامانه به شما یک کد شناسه خواهد داد. این کد شناسه در تمامی مراحل ترخیص کالا مورد نیاز خواهد بود.

 

هزینه ترخیص کالا ها از گمرک

هزینه های مربوط به ترخیص کالا به طور معمول هزینه هایی است که در طول پروسه ی ترخیص اعم از باربری، انبارداری، تخلیه، کارشناسی کالا و … بایستی پرداخت شود.

 

 

انتخاب بهترین شرکت برای ترخیص کالا

شرکت های بازرگانی بسیار زیادی وجود دارند که خدماتی از قبیل ترخیص کالا نیز انجام می دهند. در انتخاب شرکتی که قصد دارید ترخیص کالاهایتان را انجام دهد به نکاتی از قبیل:

  • تجربه و قدمت شرکت
  • تسلط داشتن به تمامی مراحل ترخیص کالا
  • آشنایی کامل با مقررات ترخیص کالا و انجام قانونی تمامی مراحل
  • شفافیت و پاسخگویی به مشتریان

 

در این مقاله سعی کردیم مراحل مختلف ترخیص کالا را به طور کامل شرح دهیم. امید است با دانستن این نکات توانسته باشیم بخشی از دغدغه ی شما وارد کنندگان عزیز را برطرف کرده باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *